• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Företagskort, uc på mig?

Fattarnada

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
7 Oktober 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Hej,

I mitt arbete så behövs ett företagskort för utgifter som görs.
nu till frågan, sätts det här kortet på mig personligen och görs en uc eller upplysning på mig eller gör det bara på företaget och mitt namn står på kortet?
har noll erfarenhet utav detta.
Jag vill gärna inte att det tas en upplysning på mig då jag går i tankar att köpa bostad och blivit rådd att inte ta upplysningar innan allt är klart.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 837
Mottagna reaktioner
1 839
Poäng
1 277
Hej,

I mitt arbete så behövs ett företagskort för utgifter som görs.
nu till frågan, sätts det här kortet på mig personligen och görs en uc eller upplysning på mig eller gör det bara på företaget och mitt namn står på kortet?
har noll erfarenhet utav detta.
Jag vill gärna inte att det tas en upplysning på mig då jag går i tankar att köpa bostad och blivit rådd att inte ta upplysningar innan allt är klart.
Det beror på vilken sorts kort det handlar om. Är det ett företagsupphandlat kort där du står som betalningsansvarig? Då görs en sedvanlig kreditprövning, dvs UC. Jag har ett sånt där ”företaget” ( i det här fallet myndigheten jag jobbar på) står för månadskostnaden för kortet men jag står som betalningsansvarig. Dvs jag får fakturan och måste betala den själv. Vi har så för att de inte vill betala ut förskott när man ska göra tjänsteresor. Om man betalar med kortet hinner man få reseersättningen innan fakturan ska betalas.
 

Fattarnada

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
7 Oktober 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Det beror på vilken sorts kort det handlar om. Är det ett företagsupphandlat kort där du står som betalningsansvarig? Då görs en sedvanlig kreditprövning, dvs UC. Jag har ett sånt där ”företaget” ( i det här fallet myndigheten jag jobbar på) står för månadskostnaden för kortet men jag står som betalningsansvarig. Dvs jag får fakturan och måste betala den själv. Vi har så för att de inte vill betala ut förskott när man ska göra tjänsteresor. Om man betalar med kortet hinner man få reseersättningen innan fakturan ska betalas.
I mitt fall så är det så att fakturan kommer till jobbet, inte jag som betalar fakturan alltså
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 122
Mottagna reaktioner
2 502
Poäng
1 707
Jag hade företagskort där kortfakturan betalades av företaget, ingen UC eller annan kreditupplysning togs på mig privat. Samma gällde när jag startade mitt företag och tog ut ett företagskort.
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
77
Mottagna reaktioner
72
Poäng
206
Borde du inte kunna fråga din chef? Eller den som vill att du ska ha kortet? Din oro är ju helt klart rimlig kan jag tycka…

När jag fick mitt företagskort togs ingen upplysning iaf. Det är företaget som faktureras när jag använt det, jag får bara skicka in kvitton.
 

DiscoKjell

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
6
Poäng
32
Borde du inte kunna fråga din chef? Eller den som vill att du ska ha kortet? Din oro är ju helt klart rimlig kan jag tycka…

När jag fick mitt företagskort togs ingen upplysning iaf. Det är företaget som faktureras när jag använt det, jag får bara skicka in kvitton.
Uppenbarligen så har personen skulder och vill inte riskera att få avslag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp